Producten en diensten leveren die volledig aansluiten op de wensen en behoeften van de klant. Want wanneer je mee wil met de snel veranderende wereld om je heen moet jij precies weten waar jouw klant behoefte aan heeft. Een klantgerichte focus is nu belangrijker dan ooit tevoren.
Die focus hebben en houden kan perfect met Scrum. Een aanpak die de klant constant betrekt bij het ontwikkelen van je product door regelmatig om feedback te vragen. De klant test en reviewt het product of de dienst tijdens het ontwikkelen om er zeker van te zijn dat zijn wensen en behoeften nog steeds centraal staan. Wanneer de klant of zijn omgeving veranderd, verander jij dus mee.
4. Klantwaarde
Laat jouw team zich leiden door wat de klant wil? Weet jij hoe je maximale waarde toevoegt voor jouw eindgebruiker of doelgroep? Veel teams en organisaties laten zich leiden door businesswaarde en vergeten daarmee soms de klant uit het oog. Met Scrum kan je dit voorkomen.
Hoe werkt het?
Werken met Scrum is bij uitstek de manier om klantwaarde te maximaliseren en te garanderen. Precies dát opleveren waar de klant behoefte aan heeft en precíes op het moment dat hij het wil. Een van de tools om dit te doen is het schrijven van user stories. Dit onderdeel geven we vorm in twee werksessies per Scrum Team waar we twee bekende uitdagingen aanpakken. Samen met het development team geven we antwoord op de vraag wat zij nodig hebben om user stories in te plannen en op te pakken. We bepalen een goede Definition of Ready en we bespreken Velocity. Ook leer je de tools en opties kennen die het beste bij jou passen. Daarnaast helpen we stakeholders en Product Owner bij het bepalen van de klantwaarde en het kwantificeren daarvan. Samen schrijven we goede user stories met acceptatiecriteria. Ook bespreken we het verschil tussen businesswaarde en klantwaarde.
5. Story mapping
Aan goede ideeën is vaak geen gebrek bij het ontwikkelen van producten of diensten. Sterker nog, de uitdaging is vaak om uit al die geweldige ideeën te kiezen wanneer je tijd beperkt is. Wat moeten we minimaal doen om waarde toe te voegen en hoe ontwikkelen we dit minimale product door? En de moeilijkste vraag om te beantwoorden; Wat doen we niet?
Hoe werkt het?
In deze sessie helpen we de Product Owner en stakeholders om alle ideeën te ordenen en te prioriteren. We maken een begin aan de Product Backlog en bepalen globaal het pad dat we gaan bewandelen. Op een interactieve manier wordt er in groepsverband nagedacht over kansen, risico’s en afhankelijkheden binnen de scope.
6. Backlog management
Onze ervaring is dat er met betrekking tot backlog management vaak oneindig veel vragen zijn. Waar begin je? Hoe gedetailleerd werk je de backlog items uit? Tot hoe ver werk je vooruit? Hoe bepaal je prioriteiten? Hoeveel tijd besteed je hieraan? Hoe betrek je stakeholders en het development team? Welke tools gebruik ik? Hoe word je eigenaar van de backlog? Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Hoe werkt het?
Deze sessie vullen wij graag in naar aanleiding van jouw behoefte. Wij bespreken van tevoren waar jij wat extra hulp bij kan gebruiken. Zo kunnen we je bijvoorbeeld een aantal prioriteringtechieken leren. We kunnen je helpen een begin te maken aan jouw backlog. We kunnen je adviseren over tijd en effort. Of misschien wil je meer informatie over software of handige tips over het gebruik daarvan.
Jouw team verder brengen?
Elk Scrum Team is uniek en verschilt in ontwikkeling binnen de Scrum Roadmap. We zijn bijzonder geïnteresseerd in wat er bij jou speelt en hoe we je kunnen helpen bij het realiseren van jouw ambities. Daarom maken we graag kennis met je. We komen met alle plezier bij je langs. Uiteraard ben je ook van harte welkom bij ons op kantoor. Als je hieronder je gegevens achterlaat nemen we contact met je op voor een afspraak.