Ruim een half jaar na de start van de samenwerking met UPD, ervaart manager bij woningcorporatie Parteon Mara van Sluis al meer rust en focus in de organisatie. En de resultaten van de eerste verbeterprojecten maken nieuwsgierig naar het vervolg. Woningcorporaties staan voor een complexe opgave: de druk op de woningmarkt is groot, de leefbaarheid
Opleidingsinstituut voor middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en volwasseneducatie Albeda organiseert jaarlijks een zomercongres voor 120 managers, directeuren en bestuurders, waarbij thema’s centraal staan die bijdragen aan het realiseren van de strategie. Dit jaar was het thema ‘de lerende organisatie’ en de cruciale rol van leiderschap daarin. Om dit onderwerp op een interactieve en inspirerende manier aan
Loenen a/d Vecht – UPD is trots te kunnen aankondigen dat het officieel trainingspartner is geworden van de internationaal erkende Obeya Association. Deze samenwerking betekent dat UPD nu gelicentieerd is om het keurmerk van de Obeya Association te voeren. Het Obeya curriculum wordt toegevoegd als belangrijk element aan het brede aanbod van trainingen en opleidingen
UPD heeft voor de komende twee jaar opnieuw het predicaat ‘Cedeo-erkend’ ontvangen. “Met trots kunnen we bevestigen dat UPD opnieuw de Cedeo-erkenning heeft ontvangen,” vertelt Peter Potters, directeur academy bij UPD. “Deze erkenning is een prachtige bevestiging van het vertrouwen en de waardering die onze klanten hebben voor de kwaliteit van onze opleidingen.” Cedeo, een
Wil je deze zomer je kennis vergroten, je vaardigheden verbeteren en tegelijkertijd je carrière een boost geven? Deze zomer bieden we opnieuw onze populaire summercourses aan voor de Green Belt in Lean en/of Lean Six Sigma-opleiding. Met een kortere doorlooptijd kun je in de zomer van 2024 al in twee weken jouw Green Belt Lean-certificaat
Ruim twee jaar na het afronden van het UPD-teamtraject heeft de opleiding Sociaal Werk van mboRijnland in Leiden nog steeds profijt van de nieuwe werkwijze voor het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Lees hier hoe het docententeam transformeerde van een zorgenkind in een intern succesverhaal.
Op 16 april 2024 kwamen in The Green House in Utrecht professionals uit verschillende sectoren samen voor het ‘Green Improvement’ Event. Het event, dat werd georganiseerd door UPD, stond in het teken van duurzaamheid en continu verbeteren. Onder leiding van Rose Heathcote, een internationaal gerenommeerde expert op het gebied van Lean en duurzaamheid, werd gesproken
Hoe kunnen we de verbinding maken tussen Lean en duurzaamheid? Laat je inspireren door Rose Heathcote tijdens ons event op 16 april. Kom je ook?
Een continu verbeterende en vooral zelflerende organisatie, dat is de ambitie van VORM. Lees hier hoe we daar aan hebben bijgedragen.
Teamcoach Wesley van der Woldt vertelt over zijn ervaring met het leiderschapstraject en wat het hem brengt in de dagelijkse praktijk.
Waarom is het logisch dat HR een belangrijke initiatiefnemer is voor continu verbeteren? En hoe kunnen zij de transformatie ondersteunen?
Lees hier over de belangrijkste focusgebieden voor organisaties op basis van de eerste 100 respondenten uit 95 verschillende organisaties.
Kaoutar Bouaoud is een zeer ervaren professional met een Lean Six Sigma Black Belt certificering en een uitgebreide achtergrond in de chemische industrie. Als Sr. Lean Six Sigma Black Belt heeft Kaoutar een sterke passie voor het vinden van de rode draad in complexe processen en het optimaliseren van bedrijfsprestaties door middel van Lean en
Benchmarkonderzoek naar de volwassenheid van continu verbeteren. Lever jouw bijdrage en krijg waardevolle inzichten en tips.
Wytske Huizinga is een master Black Belt in Lean. Met haar enthousiaste en behulpzame aard streeft ze altijd naar resultaat door het creëren van flow en verbinding. Inmiddels heeft ze ruim 15 jaar werkervaring opgedaan in de uitzendwereld bij Randstad Groep Nederland, Royal FloraHolland en Conscia. Bij deze bedrijven is ze onder andere werkzaam geweest
Een succesvolle transformatie naar een continu verbeterende organisatie wordt voor een groot deel gerealiseerd op de werkvloer. Daar wordt continu verbeteren in de praktijk gebracht en moet het door de medewerkers opgenomen worden in het DNA.
Een succesvolle transformatie naar een continu verbeterende organisatie wordt voor een groot deel gerealiseerd op de werkvloer. Daar wordt continu verbeteren in de praktijk gebracht en moet het door de medewerkers opgenomen worden in het DNA. Het ontwikkelen van de nodige kennis en vaardigheden die het verbeterprogramma ondersteunen staat bij veel strategisch programmamanagers hoog op
Aan de hand van het teamrolmodel van Belbin krijgen organisaties inzicht in de optimale samenstelling van teams. Lees er hier meer over.
Rolf van Lingen is een gepassioneerde en inspirerende trainer, coach en procesmanager. Hij realiseert impact bij zowel teams als organisaties op het gebied van Lean transformaties. Rolf doet dit door de mens, het proces, de dienstverlening en het innovatieve vermogen centraal te stellen in zijn aanpak. Deze geeft hij vorm vanuit zijn analytische inslag, drive
Martin de Ruiter is senior adviseur, trainer en acteur en heeft een jarenlange ervaring in de advies-en opleidingswereld. Hij werkt voor zowel profit als non-profit organisaties en is veelvuldig werkzaam als begeleider van management-en directieteams. Na vele jaren ervaring met organisatie-ontwikkeling waarbij hij de kracht van theater gebruikt is zijn bedrijf samen gegaan met een
Chris Hans Dirks is een gedreven en ervaren veranderaar; een senior vol kinderlijke verwondering. Zijn bijna 30 jaar werkervaring heeft hij opgedaan in o.a. de overheid en de zakelijke dienstverlening. Hij heeft leidinggegeven aan specialisten en professionals en heeft zelf de rollen project/programmanager, crisismanager en verandermanager ingevuld. Verder was hij verantwoordelijk voor het implementeren en
Patrick is een gedreven, mensgerichte specialist in Lean en continu verbeteren, constant werkend aan verbetering van processen, standaarden en persoonlijke effectiviteit van mensen, dusdanig dat het hem niet meer lukt om het niet te doen. Verslaafd aan het creëren van excellente klantervaringen zowel voor interne als externe klanten en gepassioneerd over de “werking van de
Als onderdeel van onze CEDEO erkenning is deze maand de tweejaarlijkse audit afgerond. Hieruit blijkt dat onze klanten ons beoordelen met een 9,3 voor incompany opleidingen en een 9,8 voor het open aanbod. Lees hier meer over deze resultaten.
Klaas heeft meer dan 10 jaar werkervaring op het gebied van ‘continu verbeteren’. Bij zijn klanten kenmerkt hij zich door zijn open en eerlijke karakter, zijn resultaatgerichte, pragmatische aanpak en zijn nuchtere instelling. Klaas zoekt naar een oplossing die gedragen wordt door de medewerkers en daardoor in de praktijk werkt. De combinatie van de menselijke
Door uitdagingen met liefde en volle overgave aan te gaan ontstaan de mooiste dingen. Ik benoem met oprechte interesse hetgeen dat normaal onbesproken blijft. Zo help ik individu, team en organisatie groeien en realiseer ik verbeterprojecten en breng ik verandering. Mijn veranderexpertise is vooral gericht op wendbare lerende organisatie waarin, naast efficiency en effectiviteit, het
In een wereld waarin continue verandering de norm is, is sneller tot testbare oplossingen komen belangrijk. Mensen prikkelen en motiveren om hiermee om te leren gaan, is iets waar ik veel energie uit haal. Je ziet me op mijn best met professionals en teams aan de slag, om samen processen en producten te vernieuwen en
Vanuit mijn interesse in de dynamiek en de wederzijdse afhankelijkheid tussen mens(en) en organisatie heb ik in verschillende rollen binnen het HR en People & Change werkveld bij kunnen dragen aan het vormgeven, uitdragen en implementeren van HR beleid en thema’s. In mijn werk laat ik mij het meest omschrijven als een teamplayer waarbij ik
Casper Teeuwen is nieuwsgierig, kritisch en soms een beetje eigenwijs. In de jaren na zijn studie, heeft hij op diverse plekken ervaring opgedaan, als ontwerper, product manager en project engineer. Gedurende zijn carrière heeft hij zich ok verdiept in persoonlijk leiderschap en autonomie waardoor hij is uitgekomen bij Lean als organisatiestrategie. Bevangen door de principes,
De kennis, ervaring en persoonlijke benadering van onze trainers en consultants maakt ze erg gewild bij onze klanten. In de tijd die ze hier en daar vrij kunnen maken zijn ze beschikbaar als spreker of gastdocent. Ben je benieuwd of één van onze sprekers beschikbaar is voor jouw lezing, seminar of evenement? Neem dan contact
Misschien herken je dit wel: je trommelt collegae bij elkaar met als doel om samen te kijken naar hoe je het werk en de processen efficiënter, effectiever én – niet onbelangrijk – leuker kunt maken. Vol energie en enthousiasme gaan jullie aan de slag om dit project tot een succes te maken. Althans, dat is
We ontkomen niet aan de VUCA-wereld. Wat kunnen organisaties doen om de uitdagingen van vandaag en morgen het hoofd te bieden?
Is Agile Leiderschap het zoveelste modewoord waar leidinggevenden mee om de oren worden geslagen? Voegt het echt iets toe aan het wendbaar maken van een organisatie? En zo ja, wat dan precies? We vragen het aan trainer en coach Jeroen Aelen en UPD-directeur Jof Houben.
Stevige groei-ambities gecombineerd met krapte op de arbeidsmarkt en drukke medewerkers. Lees hier hoe IT-dienstverlener Conscia de verbetermethode Lean heeft ingezet om hier een oplossing voor te vinden en nu hun groei-ambities weet te realiseren.
Organisaties kunnen blijvend concurrentievoordeel creëren door de potentie van mensen te ontsluiten en de samenwerking binnen teams te optimaliseren. Lees hier de 7 pijlers die hier direct aan bijdragen.
Wat vinden leidinggevenden van hun eigen kwaliteiten op het gebied van leidinggeven op afstand? Bekijk hier de resultaten van ons onderzoek.
Als je begeleiding even niet het gewenste resultaat oplevert, wijt je dat misschien aan van alles en nog wat, maar niet aan jezelf. Toch vraagt professionalisering om zelfonderzoek en leren van je eigen fouten. Bijvoorbeeld met de methodiek ‘Reflecteren in Actie’.
We hebben ons per 1 januari 2020 versterkt op het gebied van Agile, Teamcoaching en Verandermanagement.
Organisaties in de (semi-)publieke sector worden steeds vaker beoordeeld op hun maatschappelijke impact. Daarbij hebben ze te maken met diverse factoren zoals de omgevingswet, veranderende eisen van burgers, digitalisering, samenwerking en financiële uitdagingen. Hoewel (semi-)publieke instellingen experts zijn in beleidsvorming, blijkt de uitvoering van dit beleid en de bijbehorende verander- en verbeterprogramma’s een complexe taak
Klanten (intern en extern) zijn het bestaansrecht van iedere organisatie. Zo hoog mogelijke klanttevredenheid is daarmee dan ook de meest effectieve route naar een gezonde en succesvolle organisatie. En omgekeerd is een te lage klanttevredenheid een garantie voor slechte bedrijfsresultaten. Een organisatie waarbinnen het creëren van klantwaarde centraal heeft een solide basis voor groei en
Omdat veel van onze dienstverlening tegenwoordig ook via Zoom en Microsoft Teams wordt aangeboden is een stabiele internetverbinding essentieel geworden om geconcentreerd deel te kunnen nemen aan deze sessies. Maar wat kun je doen wanneer je beeld hapert of je video vertraagd wordt afgespeeld? In dit artikel hebben we een aantal handige tips voor je
Een groot deel van werkend Nederland zit momenteel thuis, met als gevolg dat veel bedrijven online videobellen om met elkaar in contact te blijven. Een prima oplossing mits je ook op een veilige manier gebruikmaakt van de verschillende toepassingen die worden aangeboden. Bij UPD maken we gebruik van Zoom en Microsoft Teams als tijdelijke oplossing
Nu steeds meer bedrijven en organisaties de wereld van online videobellen aan het ontdekken zijn komen er tegelijkertijd ook steeds meer vragen rondom databeveiliging bij deze manier van communiceren. Bij UPD maken we gebruik van de virtuele mogelijkheden van Zoom en Microsoft Teams om coachingssessies en Virtual Classrooms-opleidingen in aan te bieden. Op deze pagina
Let op: Onze gratis events zijn geheel kosteloos, maar niet vrijblijvend. De bevestiging van jouw deelname betekent dat wij rekenen op jouw komst. Je kunt je afmelden tot uiterlijk 14 dagen vóór een gratis event door een mail te sturen naar thespark@upd.nl. Voor alle afmeldingen daarna – op bij no-show – brengen wij een bedrag
Op zoek naar een inspirerende spreker voor jouw event? Wij hebben een aantal van onze collega’s bereid gevonden om hun kennis, ervaring en inzichten te delen via onze sprekerspoule.
In de Scrumguide leggen Ken Schwaber en Jeff Sutherland de basiselementen van Scrum uit. Je vindt hierin alle informatie over de Events, Meetings, Rollen en Lijsten. Het lezen van de Scrumguide is goede start voor iedereen die actief is in een team dat met Scrum wil gaan werken. Klik hier om de gids te downloaden
Continu vernieuwen en verbeteren; iedereen kan zich wel een beeld vormen bij het belang hiervan. Maar als (programma)manager, MT-lid of directielid wil je ook weten wat het potentieel is binnen de organisatie, voordat er investeringen gedaan worden in verbeterprogramma’s en interventies. Dat is exact waar de Quickscan voor ingezet wordt. Deze scan brengt snel en
Steeds meer organisaties willen én gaan vandaag de dag aan de slag met Scrum. En dat is niet zo gek. In een tijdperk waarin de klantvraag continu verandert is flexibiliteit de basis voor succesvolle organisaties. Logisch gevolg is dat veel werknemers zich laten bijscholen tot Scrum Master of Product Owner, om vervolgens de geleerde methodieken
Hoe help je zo snel mogelijk jouw bedrijf om zeep? Door het hebben van een kortetermijnvisie. Lees er hier over.
Policy Deployment is geen rocket science, het is een kwestie van de juiste dingen op het juiste moment doen. Om dit inzichtelijk te maken hebben we bij UPD het transformatiemodel ontwikkeld. Deze visuele weergave van de ideale situatie maakt voor iedereen, op alle niveaus, inzichtelijk hoe verbeteringen in de breedste zin een bijdrage leveren aan
Een Scrum Team heeft vertrouwen en structuur nodig om goed te kunnen functioneren. Je backlog kan geweldig in elkaar zitten en de stakeholders kunnen nog zo betrokken zijn, maar zonder goed functionerende teamprocessen gaat er geen werk ‘klaar’ komen. Teams leren in deze fase hun kennis van Scrum toe te passen in de praktijk door
Om relevant te blijven in een continu veranderende markt is het volgen van een opleiding naast je werk een uitstekende investering. Het vinden van de juiste balans tussen werk en privé is hierbij de uitdaging. Om cursisten hierin te ondersteunen, maar zeker ook om de kwaliteit van onze opleidingen verder te optimaliseren, wordt het theoriedeel
Na twee succesvolle edities in Amsterdam streek het internationaal toonaangevend kennisplatform ‘PEX Network’ dit jaar neer in Rotterdam. UPD was een van de businesspartners van het evenement en verzorgde een van de workshops.
Technologieën als robotica, kunstmatige intelligentie, zelfrijdende auto’s, nanotechnologie, 4D printers en blockchain hebben een geweldige impact op de markt. En dat biedt kansen.
In de woorden van UPD: veranderen is nog niet makkelijk! Dit geldt zeker voor een fabriek waar de productie 24/7 draait, 365 dagen in het jaar. De productie zelf bestaat weer uit 5 ploegen, bijna allemaal ‘eilanden’. Naast productie is er ook de afdeling onderhoud en techniek. Ons doel was om aan de hand van
Verbeteren is leuk! Dat lees je duidelijk terug in dit interview met Freek Gasseling van E.ON. Het is niet voor niets dat het Operational Excellence programma van E.ON heeft gezorgd voor een betere medewerkerstevredenheid. Al met al is dit een inspirerend interview waar de trots vanaf spat!
Bij E.ON heerste een aantal jaren geleden een angstcultuur. In 2015 startte E.ON met een Operational Excellence (OE) programma onder begeleiding van UPD. Een hogere klanttevredenheid, een hogere medewerkerstevredenheid en betere bedrijfsresultaten, dat waren de uitgangspunten. In deze reeks artikelen leest u over de ervaringen en resultaten van OE bij E.ON. In 2015 waren we
E.ON; Op het gebied van medewerker, klant en business hebben we veel kleine stappen gezet met grote resultaten!
Medewerkers zijn van doorslaggevend belang als het aankomt op klanttevredenheid en betere bedrijfsresultaten. In dit interview lees je het verhaal van Pim Beekman – teamleider afdeling Service Consumenten bij E.ON – en zijn ervaring met het Operational Excellence programma.
Het Operational Excellence programma van E.ON is een voorbeeld voor de hele sector. Lees hier over hoe Roel Meijerink, Algemeen Directeur tot 1 mei 2017 zijn ‘Lessons Learned’ beschrijft.
In de afgelopen jaren hebben we een groot aantal organisaties in de industrie en logistiek. Onze opdrachtgevers vormen een mooie mix van organisaties in: Productie Opslag en overslag Food Metaal Chemie Supply Chain Op deze pagina staat een selectie van opdrachtgevers waar we enorm trots op zijn. Ben je op zoek naar specifieke referentie of
Als er ergens een noodzaak is om te continu verbeteren, is dat wel binnen de overheid. Digitalisering, sociaal demografische- en politieke ontwikkelingen hebben grote invloed op de dienstverlening. Traditionele modellen van procesinrichting, organisatie en leiderschap volstaan niet meer om te voldoen aan de klantwensen. We bevinden ons in een ‘verandering van tijdperk’: overheden zullen zichzelf
Het onderwijs in Nederland staat voor uitdagende vraagstukken in een snel veranderende wereld. Onderwerpen als gepersonaliseerd leren, een professionele kwaliteitscultuur, veranderende onderwijsbehoeften, teams aan zet en de werkdruk van docenten leggen een steeds grotere druk op onderwijsbesturen en directies. Door te transformeren naar een cultuur van continu verbeteren zorgen onderwijsinstellingen dat zij om kunnen gaan