Wij geloven dat de tijd van het ‘Just-in-Case’-leren definitief voorbij is. Dat heeft plaatsgemaakt voor het ‘Just-in-Time’-leren. Mensen leren niet meer omdat het ooit nog weleens handig kan zijn. Mensen willen – precies op tijd – leren wat nodig is om resultaten te boeken.
En vanuit de drang om te leren wanneer het nodig is, komt ook de noodzaak om het direct toe te kunnen passen in de praktijk. Door volledig te richten op de praktische kennis wordt niet alleen voldaan aan de behoefte, maar wordt tegelijkertijd bewerkstelligd dat de kennis beter beklijft.
Effectief leren door ‘te doen’
Organisaties hebben te maken met een continu veranderend speelveld waarin nieuwe technologieën en disruptieve concurrentie aan de orde van de dag zijn. Er is dus simpelweg geen tijd meer voor medewerkers om te leren zonder het direct toe te passen. Leren is voor organisaties niet langer een secundaire arbeidsvoorwaarde, het is een primaire succesfactor geworden.
Het 70-20-10 principe van Jennings sluit hier naadloos op aan. Dit model stelt dat ‘het leren’ door medewerkers voor 70% gebeurt op de werkvloer, 20% door te leren met anderen en 10% door formele opleiding. Oftewel, het overgrote deel van het leerproces vindt op de werkvloer plaats. En op de werkvloer kan het gebruikt worden om waarde te creëren voor de klant en organisatie.
Bij UPD richten we onze opleidingen zo in dat onze cursisten zo effectief mogelijk aan de slag kunnen gaan op de werkvloer, daar waar het echte leren dus plaatsvindt. Hiervoor gebruiken we het model van Jennings als volgt:
- 10% learning off the job; Formele training in het klaslokaal, E-Learning of het lezen van relevante documentatie.
- 20% learning near the job; Leren met en van elkaar. Bijvoorbeeld door intervisie met medecursisten, inspiratiesessies of feedbacksessies met de coaches.
- 70% learning on the job; Toepassing in de praktijk. Onze trainers en praktijkbegeleiders helpen met de toepassing op de werkvloer. Vanaf dat punt leren en stimuleren we cursisten om zelf op zoek te gaan naar verbetering in hun eigen functioneren.
Zoals is gebleken uit het onderzoek van Charles Jennings, zorgt deze methode ervoor dat kennis niet alleen beter blijft hangen maar ook dat organisaties direct de voordelen ervaren van de lerende medewerkers.
Opleiding is geen doel, het is een middel
Wel eens gehoord van de trainingsreflex? Het is de veelvoorkomende reflex om ieder probleem proberen op te lossen door middel van training. Is een team niet wendbaar genoeg? Dan sturen we ze toch naar een Agile training. Of verkoopt de salesafdeling niet genoeg? Dan boeken we gewoon een salestraining.
De trainingsreflex zorgt ervoor dat opleidingen opeens een doel worden en het is dan ook niet vreemd om in jaarplannen doelstellingen te vinden als; ‘125 medewerkers trainen in Omgaan met Weerstand‘. En zo wordt een middel – wat training en opleiding eigenlijk is – opeens een doel.
Onderzoek laat zien dat 80-90% van de performanceproblemen van organisaties niet komt door een tekortkoming van medewerkers. En dus niet met een training op te lossen is. De oorzaak van de performanceproblemen heeft vaak een diepere, structurele oorzaak.
Binnen de UPD Academy erkennen we dit en proberen we altijd tot de kern van de uitdaging te komen. Om dan vervolgens het meest passende middel voor te stellen om het probleem op te lossen. Kortom, wij zien training & opleiding voor wat het is; een middel om een groter doel te bereiken.
Contact
Meer weten over onze visie of hoe we die in de dagelijkse praktijk toepassen? Neem dan contact op met Jof Houben via onderstaande gegevens:
Telefoon: 020 – 345 3015
Email: academy@upd.nl